Uważaj na internetowych oszustów

7 cze 2017

Z pomocą różnych kanałów komunikacji (np. e-mail, wiadomości w serwisach społecznościowych, powiadomienia wyskakujące w oknie przeglądarki) przesyłają oni fałszywe linki do realizacji transakcji. 

Jest to tzw. atak phishingowy. Jego celem jest przekierowanie nas na fałszywą stronę pośrednika finansowego lub banku. Tam jesteśmy następnie proszeni o podanie danych, które wykorzystają oszuści - np. nazw użytkowników czy haseł lub potwierdzenie SMS-em fałszywych płatności.

Pamiętaj: nie otwieraj takich linków i czytaj dokładnie treści SMS-ów oraz innych komunikatów, które dotyczą płatności. Porównaj informacje otrzymane w wiadomości z treścią SMS-a. Czasem oszuści w SMS-ach proszą o potwierdzenie innej transakcji niż ta, o której pisali wcześniej. 

Przypominamy zasady bezpiecznego bankowania: 

  1. stosuj zasadę ograniczonego zaufania
    - w stosunku do otrzymywanych wiadomości e-mail, SMS-ów czy otwieranych stron WWW.
    Nawet wiadomości przesyłane przez znajomych (np. w serwisie społecznościowym) mogą być podrobione przez oszustów. 
  2. korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego
    - program lub aplikacja z dużym prawdopodobieństwem wychwyci szkodliwy załącznik.
  3. nie pobieraj aplikacji z niezaufanych źródeł 
    - warto korzystać z certyfikowanych sklepów (np. Google Play czy App Store).
  4. sprawdź, czy adres strony logowania do banku jest poprawny
    https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login dla systemu Moje ING.
    Możesz też zalogować się przez stronę banku, wybierając opcję Zaloguj z górnego menu.

Sprawdź też nasz poradnik dobrego logowania

Zobacz także